בעידן המודרני יש הרבה יותר מודעות ללקויות למידה ממה שהיה בעבר. רבים מהמבוגרים יעידו שהתקשו בתחומים מסוימים בצעירותם אך לא קיבלו מענה לכך ויותר מכך, הם בכלל לא אובחנו. לקות למידה היא הפרעה נוירו התפתחותית שמפריעה ללוקה בה לתפקד בלימודים בתחומי החישוב, הקריאה והכתיבה, בהתאם לבני גילו. ההשלכות של לקות למידה לא מאובחנת ולא מטופלת ברורות, ראשית, נוצר פער בין הלוקה לבין בני גילו במהלך הלימודים מה שיכול לפגוע לו בביטחון העצמי ובקשרים החברתיים שלו. במהלך אבחון התפתחות הילד ניתן לראות כמה סוגים של לקויות למידה:
- דיסלקציה – לקות למידה שמשפיעה על הפעולות הקוגניטיביות שקשורות לשפה, היא אחת מהלקויות השכיחות ביותר והיא מולדת. יש כמה סימנים לדיסלקציה: בלבול בין אותיות למילים, קושי בזכירת דברים בסיסיים, דיבור מאוחר.
- דיסקלקוליה – קושי במתמטיקה בלבד. הלוקים בהפרעה לא מצליחים לעבד מידע קיים כמו גם לא מצליחים לרכוש יידע חדש. לקות זו היא תורשתית. הלקות באה לידי ביטוי בקושי בפעולות בסיסיות, והשוואה בין מספרים רחוקים האחד מהשני.
- דיסגרפיה – לקות המתבטאת בכתיבה, שגיאות כתיב בלתי מובנות, כתב יד לא ברור וכדומה. הסימנים העיקריים הם כפי שציינו כתב יד לא ברור כמו גם כתיבה של מילים מומצאות ולא אמיתיות.
- הפרעת קשב – שם הלקות מעיד על תוכנה. זו לקות שמתבטאת בהיפראקטיביות, חוסר יכולת להתרכז, אימפולסיביות וחוסר יכולת להקשיב. יש כמה סימנים ללקות זו והם: אימפולסיביות שמתבטאת בדיבור ללא הפסקה או אי שקט פסיכו מוטורי, צורך להתעסק כל הזמן עם משהו, חולמנות לעיתים, ותנודתיות באופן כללי.
טיפים להתמודדות
ראשית, אבחון התפתחות הילד דרושה פה ויש צורך לפנות לגורמים הרלוונטיים. בתי הספר ומערכות הגנים אמורים לדעת לאן לפנות והדבר הנכון ביותר יהיה קודם כל לפנות לגננת או למורה ולקבל את מירב האינפורמציה לגבי איך שהיא רואה את הדברים. מעבר לטיפול עצמו הנה כמה טיפים רלוונטיים:
- טיפול תרופתי – רבים רצים היום לטיפול תרופתי כשמדובר על הפרעות קשב, אך הדבר הנכון ביותר יהיה קודם כל לאבחן את ההפרעה ורק לאחר מכן לקבל החלטה. חשוב לבצע אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב לבין ליקויי למידה אחרים.
- התנהגות בלתי רצויה – התנהגות בלתי רצויה של ילדים גורמת להוריהם לפנות לעיתים מידית לטיפול פסיכולוגי בלי לבדוק לפני כן אם מדובר על לקות למידה שגורמת להם להתנהגות כזו. במקרה של התנהגות כזו רצוי לבדוק גם את הפן הזה.
- לא חייבים לערב את בית הספר – מי שאינו רוצה לערב את בית הספר במהלך האבחון והטיפול בין אם הוא תרופתי או לא, יכול לבקש מהרופא לא לשלוח שאלו למורה אלא להסתמך אך ורק על המידע שההורים מספקים, אם כי רצוי כמובן לערב גם את בית הספר.
- קשר עם המורה – חשוב לשמור על קשר רציף עם המורה על מנת להיות ערים לשינויים לטובה או לרעה.
עם לקויות למידה ניתן להתמודד והמחקרים היום מלמדים עוד ועוד על הסוגים השונים. חשוב לעקוב אחר הילד ואחר ההתפתחות שלו ולתת לו מענה כמה שיתר מוקדם.